lillamammabitchen

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2011

Nu är jag arg! (åter igen... Gud historien)

Av LillamammaBitchen - 31 augusti 2011 14:53

Fick ett samtal idag från församlingshemmet i Sexdrega. P ska nämligen börja gå på körmix där under de veckorna hon är hos sin pappa. Under de veckorna är hemma så kan hon inte gå eftersom vi inte har rätt till någon fritids efter förskoleklassen, eftersom sambo ändå är hemma på vardagarna.

De ville kolla med mig om vi kunde köra Philippa till deras körmix. Då förklarade jag att jag jobbar skift och troligen inte kan köra henne. Men då tyckte de att Sambo skulle köra henne. Visst, Sexdrega ligger ca en mil hemifrån oss, men det blir ändå 2 mil dit och tillbaka. Jag undrade vad sambo och N kunde göra under tiden P var på körmix, antingen skulle de få vänta i bilen (   ) eller åka hem. Med en 1½ åring är det inte så lätt att sitta i en bil i en timme och skulle de åka hem så skulle det bli 4 mil för en timmes kör... känns rätt så dumt. Men jag sa till henne från församlingshemmet att under de veckorna P är hos sin pappa så får hon jättegärna gå på körmix, men under hemma veckorna är det inte aktuellt såvida de inte vill komma och hämta henne och lämna av henne sen, detta var inte aktuellt från deras sida.

Då tar hon i ända från tårna och börjar rabbla om att P far illa av att inte komma till körmixen varje vecka  . På vilket sätt? Jo, det förstör hennes barnatro och hon kommer få uppfattningen om att man kan börja och sluta tro på Gud hur man behagar.  


Sen hände det så i vintras när P gick på kyrkans barntimmar på detta församlingshemmet så kom hon hem med ett häfte med följande text:


" Pappa gör så att träden växer, gör att gräset gror. Han ger oss både liv och lust och äppelmos och havremust... Han är stor. Här var det sång, här var det dans, Pappa är här och vi är Hans.

Sol och Jord och vind och vatten, allting har han gjort och fiskaren och älgarna och tyskarna och belgarna och allt... hör ihop. Här var det sång, här var det dans... Pappa är här och vi är Hans.

Vart vi oss världen vänder spelar ingen roll, för Pappa har stora händer räcker ut i alla länder åt... alla håll. Här var det sång... här var det dans. Pappa är här och vi är Hans"


Jag reagerade på detta, ganska starkt oxå.

Så jag tog upp detta med personen som ringde mig idag. Jag undrade om de skulle sånger som påminde om denna texten. Tydligen ville hon inte svara riktigt på den frågan utan de skulle sjunga sånger om Fader Gud. Och anledningen till att de har bytt ut Fader Gud till Pappa var för att de skulle låta lite modernare  

Jag försökte förklara för henne att det inte var Gud som födde fram barnet eller befruktade mig. Så han kan inte vara mitt barns pappa, han kanske är jordens skapare och Jesus pappa. Men inte min eller mina barns.

Men enligt henne var Gud allas pappa och vi alla är hans barn... Hua,,, tänk, jag har fött min pappas barn (  ). Är inte det olagligt i Sverige?  .


Och enligt det som kyrkans barntimmar försökte lära P (men jag fick henne i rätt tankar igen SOM TUR VAR) är att Gud (Pappa) är den som har bestämt vad vi ska heta, han har köpt våra kläder och han bestämmer över oss alla. Ja, där lämnade vi mycket till det egna tänkandet... NOT!


Min fråga är nu denna, tycker ni att det är rätt av kyrkan att komma till era barns skola/fritids/dagis och ta med era barn för att lära ut detta? Hur skulle ni reagera om det kom en muslimisk extremist grupp och hämtade era barn? Kan även Ps ridskolelärare smussla in sina ridlektioner i skolan?


  /// LillamammaBitchen  



 
 
filippa

filippa

1 september 2011 01:52

Det skrämmer mig att man tydligen får släppa in fundamentalister på skolan! Att lilla Philippa skulle begripa skillnad på pappa i sången och hennes pappa är högst otroligt. Var tog den jämlikheten vägen! Jag är helt på din sida och hur i h*****e kan kyrkan lägga sig i vilka fritdsaktiviteter som din dotter skall utöva? Har "pappa" bestämt det?

http://min-lilla-siri.bloggplatsen.se

LillamammaBitchen

1 september 2011 14:53

Jag menar ju detta. Men tydligen är det helt ok enligt många att detta händer. Sverige är ju ett kristet land och då ska kristendomen läras ut, enligt dem. Men de kommer läsa om religioner senare. Visst mina barn är döpta kyrkan utan att jag är djupt troende, men det är fin tradition. Sen gick även jag på körmix och kyrkans barntimmar när jag var liten. Men jag kan inte minnas att det var så extremt! Men det finns ju inte så mycket man kan göra åt saken... Mer än att gnälla då.

 
Ida

Ida

1 september 2011 22:47

Det är så typiskt, att de ska sälja in sin religion på det viset och samtdigt försöka tvinga folk till att tro och göra som det vill! USCH! De ska väl acceptera vad du som mamma bestämmer! Stå på dig!! :)

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

 
Maria Eliasson

Maria Eliasson

5 september 2011 20:30

Jag tycker iNTE man ska få sälja in sin religon. Helt vansinne !!!! Och det där med att byta ut Gud mot pappa var bland det idiotiskaste jag hört. Ska man även säga "Pappa som haver, barnen kär, se till mig som liten är..." SJUUUUUKT !!!!

http://eliassonfamily.blogg.se

 
Beatrice

Beatrice

13 september 2011 09:18

Herregud !!! säger jag , stå på dig det blir säkert bra även om hon går hälften mot de andra .
Och hur i hela ....... kan dom byta ut till pappa i texten . Nästa ggn om det nu blir så ? fråga vilken sång vi MAMMOR ÄR BÄTTRE ALTERNATIV !!!!
Ha en bra dag kram

http://www.beatrice-minadagarilivet.blogspot.com

 
Liljekonvaljen

Liljekonvaljen

17 september 2011 15:13

Första gången jag läser här men måste bara kommentera detta.. Det där låter som en sekt och jag hade inte inte för en sekund låtit det fortgå. Jag hade ringt tidningen, kommunen, personens chef och alla andra som kan tänkas vara inblandade. Jag är döpt, konfirmerad, gift och mina barn döpta, allt i kyrkan och tycker om det jag själv upplevt med allt detta och dess fina traditioner men det du berättar är extrem och en osund tillvaro för barn.

http://liljekonvaljen.bloggplatsen.se

LillamammaBitchen

18 september 2011 10:56

Tror du verkligen detta hade varit intressant för tidningarna. Det har kommit till min kännedom att texten kommer från en musikal som Svenska Kyrkan har satt upp. Sen bor jag i en väldigt passiv kommun, de bryr sig inte om sådana här bagateller. Men det konstiga är att församlingen i byn där jag bor så har de inte använt dessa texterna. Men byn där P går i skola anser kyrkan de att detta ingår i deras "läroplan"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LillamammaBitchen - 23 juni 2014 11:44


Hallo alla! Det var ett tag sedan jag var här och skrev. Men blogglusten har funnits, det kan jag lova. Var bara jag som hade glömt lösenordet. Ibland är jag lite orolig för mig och mitt minne. Jag kan glömma saker väldigt fort, typ samma sekund som...

Av LillamammaBitchen - 7 juni 2014 20:33


Fullt ös medvetslös! Det är väl så man kan sammanfatta Ns dag idag. Jag har haft en allmän "orkar-inte-göra-något-dag" idag. Vet ej vad det beror på! Det har känts som om jag har varit bakfull, men jag har inte ju inte druckit något starkare än redbu...

Av LillamammaBitchen - 5 juni 2014 19:39


*GÄÄÄÄÄSSSSSSSSP* här sitter man i bilen efter att ha spenderat på tok för mycket pengar ( enligt mig ) inne det stora varuhuset som många vallfärdar till, även vi tydligen. De flesta, normala människor ÄLSKAR att åka hit medan jag ( den onormala män...

Av LillamammaBitchen - 25 april 2014 18:28

Tjohooo då har det varit helg i några timmar :). Än så länge har jag bara hunnit fira in helgen med att städa undan påsken. Men det är ju alltid något :). Denna helgen så ska det bakas och förberedas lite för Ns 4 års kalas den 1 maj :). Bara att ins...

Av LillamammaBitchen - 20 april 2014 00:10


Hoho! Nu har påskafton gått över till påskdagen. Men det känns likadant som det gjorde för ett tag sedan. jag är bara lite tröttare nu. Apropå trött. Snacka om att ungarna har varit trötta i flera dagar nu. På kvällen slltså inte på dagarna. Kan det ...

Ovido - Quiz & Flashcards